ĆWICZENIA FONACYJNE

- najpierw uczymy się rozluźniać mięśnie biorące udział w wytwarzaniu głosu. Proponujemy zabawę w „Misie”, które budzą się na wiosnę. Przyjmujemy pozycję leżącą. Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem), następnie misie budzą się, ziewają (wdech i wydech ustami), potem misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą mmmmmmmm (powietrze wydostaje się nosem).
- wymawianie samogłosek a, o, u na długim wydechu (aaa..., ooo....., uuu...).
- próba wymawiania ciągu samogłoskowego na jednym wydechu ( aou, aou).
- Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
Staruszki: hehehe,
Kobiety - jasny: hahaha,
Mężczyzny - rubaszny: hohoho,
Dziewczynki – piskliwy, chichotliwy: hihihi,
Chłopca – wesoły, hałaśliwy: hahaha.
- „rozmowy zwierząt” – naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta,
- naśladowanie dźwięków instrumentów,
- naśladowanie dźwięków otoczenia,
- usypianie lalek „aaa..”,
- buczenie syren „uuu…”
- mruczenie misia „mmmmmm…”
- syczenie węża „ssss….”
- szum drzewa „szszsz…”


Źródło:
„Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, D. Emiluta-Rozya, CMPPP MEN, Warszawa 1994
„Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, G. Demel, Warszawa 1978r.
internet,
pomysły własne.


Opracowały: Ewelina Podębska, Renata Wzorek

Nasza strona wykorzystuje mechanizm plików cookies. W plikach cookies zapisujemy informacje służące do prawidłowego działania funkcjonalności strony, w celach reklamowych i statystycznych.

Akceptuję mechanizm cookies na tej stronie

EU Cookie Directive Module Information